Kaptein magazine

HALLUX VALGUS Hal-lux Val-gus (HV) Een veelvoorkomende voetafwijking, waarbij de grote teen scheef groeit en vaak een flinke, drukpijnlijke bult of knok aan de binnenzijde van de voorvoet veroorzaakt. HIELSPOOR Hiel-spoor Een botwoekering onder het hielbeen, die felle pijn kan veroorzaken. Vaak wordt echter de term hielspoor gebruikt wanneer er in feite sprake is van een fasciitis plantaris, een aandoening van de peesplaat onder de voet. FASCIITIS PLANTARIS Fas-ci-i-tis plan-ta-ris Een irritatie van de peesplaat onder de voet, meestal bij de aanhechting onder de hiel. Vaak wordt deze aandoening hielspoor genoemd, terwijl het dat eigenlijk niet is. De irritatie van de peesplaat komt meestal voort uit overbelasting, doorgaans vanwege een inzakking van de voetboog. KORTE AP Kor-te A-P AP staat voor achillespees. Bij een verkorte achillespees is bijna altijd sprake van een verkorte kuitspier. Door de te korte kuitspier kan een cascade van problemen in de voet ontstaan, bijvoorbeeld omdat er in de enkel een compenserende beweging ontstaat in de afwikkeling. METATARSALGIE Me-ta-tar-sal-gie Dit betekent letterlijk: pijn in de middenvoet. Het is dan ook een verzamelnaam voor midden- en voorvoetpijn, veelal als gevolg van het doorzakken van de voorvoet. TENDINITIS Ten-di-ni-tis Een peesontsteking. Pezen zijn het verlengde van een spier en vormen de aanhechting van de spier aan een bot. Door overbelasting van een pees kan een irritatie of ontsteking onstaan. Overbelasting komt meestal voort uit een verkeerde voetstand, waardoor er te grote trekkrachten aan de betreffende pees ontstaan. PES CAVUS Pes Ca-vus Het tegenover gestelde van een platvoet, namelijk een holvoet. Deze voet heeft een hoge voetboog, waardoor veel druk kan ontstaan op de hiel en de voorvoet. De voet heeft vaak de neiging wat naar buiten te kantelen. 73 KAPTEIN

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=