Veelgestelde vragen

WEET WAAR U AAN TOE BENT 

Regelmatig krijgen we vragen van onze cliënten. Logisch! Ook u wilt immers weten waar u aan toe bent. Daarom hebben we de meestgestelde vragen & antwoorden voor u op een rijtje gezet. Heeft u andere vragen en/of opmerkingen? Neem dan contact op met ons. Of reageer via het contactformulier. Wij beantwoorden uw vragen zo spoedig mogelijk.


MET WELKE VOETPROBLEMEN KAN IK TERECHT BIJ KAPTEIN ORTHOPEDIE? 

U komt in aanmerking voor orthopedische voorzieningen als uw specialist in het ziekenhuis vindt dat een orthopedische schoenvoorziening in uw geval een verbetering zou kunnen zijn. U krijgt dan een verwijsbrief. Hierin staat uw zorgvraag duidelijk geformuleerd. Met deze verwijzing maakt u een afspraak bij Kaptein Orthopedie. Wij bekijken wat voor u de beste oplossing is. Dit kunnen orthopedische schoenen zijn. Maar ook kunnen bestaande schoenen worden aangepast.


IK DRAAG AL ORTHOPEDISCHE SCHOENEN MAAR BEN NIET TEVREDEN. KAN IK OOK BIJ KAPTEIN ORTHOPEDIE TERECHT?

Jazeker! U heeft altijd vrije keuze in uw leverancier. Wel dient u volgens de regels van uw verzekeraar in aanmerking te komen voor nieuwe schoenen. U mag bij een wisseling van leverancier dus geen nieuwe schoenen aanvragen binnen de vastgestelde verstrekkingstermijn.


KAN IK EEN VOORBEELD ZIEN VAN ORTHOPEDISCHE SCHOENEN?

Elke schoen wordt bij ons speciaal op maat gemaakt. Het is dus helaas niet mogelijk uw specifieke schoenen vooraf te laten zien. Wel kunt u voorbeelden bekijken van schoenen die voor anderen gemaakt zijn, bijvoorbeeld op onze Facebook of Pinterest pagina, waar wij veel schoenen tonen die wij eerder voor anderen maakten.
Om een model te bepalen voor orthopedische schoenen is ons digitale modellenboek een goede hulp: daarin vindt u talloze voorbeelden van confectieschoenen, die goed te gebruiken zijn als voorbeeld voor uw orthopedische schoenen.


KAN IK EEN MODEL OF FOTO MEENEMEN ALS VOORBEELD VOOR MIJN NIEUWE ORTHOPEDISCHE SCHOENEN?

Veel orthopedisch schoenmakers beperken de klant in de keuzemogelijkheden en laten hem of haar kiezen uit een standaard modellenboek. Bij Kaptein is het mogelijk eigen modellen of foto’s mee te nemen. Samen bekijken we wat voor u mogelijk is. Uiteraard kunt u ook kiezen uit onze uitgebreide catalogus en ons digitale modellenboek, waar wij elk seizoen nieuwe modellen aan toevoegen!


KAN IK NORMALE SCHOENEN UIT DE WINKEL LATEN AANPASSEN?

Dat is in veel gevallen heel goed mogelijk. Niet iedere schoen is hier echter voor geschikt. Wij kijken altijd naar de meest eenvoudige werkzame oplossing. Liever passen we dus uw eigen schoenen aan dan dat we u veel duurdere orthopedische schoenen laten aanschaffen. Is aanpassing niet mogelijk, dan heeft u een ruime keuze uit semi-orthopedische schoenen. Dit zijn speciaal vervaardigde confectieschoenen met extra ruimte. Prima geschikt voor aanpassingen. Is ook dit niet de juiste oplossing? Dan maken we orthopedische schoenen voor u.


WORDEN (SEMI)-ORTHOPEDISCHE SCHOENEN DOOR MIJN ZORGVERZEKERAAR VERGOED?

Zorgverzekeraars vergoeden de aanschaf van (semi)-orthopedische schoenen. Er moet echter wel aan bepaalde voorwaarden worden voldaan. Zo moet u op basis van een medische indicatie in aanmerking komen voor deze schoenen. Bovendien mag u niet binnen de gestelde gebruikstermijn nieuwe aanschaffen. U betaalt altijd een wettelijke eigen bijdrage bij het afleveren van de schoenen.


WAT HOUDT EEN WETTELIJKE EIGEN BIJDRAGE IN EN HOE HOOG IS DEZE? 

Een wettelijke eigen bijdrage is het gedeelte van de kosten dat u zelf bij aflevering dient te betalen. De hoogte van de eigen bijdrage is voor iedereen gelijk en wordt jaarlijks door de overheid vastgesteld. Voor meer informatie over vergoedingen kijkt u op de pagina vergoedingen. Voor de hoogte van de actuele eigen bijdrage kunt u kijken op onze nieuwspagina.


OP HOEVEEL PAAR SCHOENEN HEB IK RECHT?

Dat verschilt per verzekeraar. Informeert u dus vooraf goed. Of vraag het aan uw orthopedisch schoentechnicus. De meest gangbare regel is dat u éénmaal per 15 maanden een nieuw paar mag aanvragen. Maar sommige verzekeraars stellen dat u aan twee paar adequate schoenen genoeg hebt. In dat geval mag u pas nieuwe schoenen aanvragen als u geen twee paar adequate schoenen meer hebt. Bij enkele verzekeraars heeft u tevens de mogelijkheid om, naast het reguliere herhalingspaar, éénmaal per drie jaar een wisselpaar te krijgen.


WAT IS EEN WISSELPAAR?

Een wisselpaar is een reservepaar. U kunt dan regelmatig van schoenen wisselen. In de meeste situaties wordt na het eerste paar schoenen een wisselpaar aangevraagd. Veelal mag dit wisselpaar om de drie jaar vervangen worden.


HOELANG DUURT HET VOORDAT IK WEER NIEUWE (SEMI)-ORTHOPEDISCHE SCHOENEN KAN LATEN MAKEN? 

U kunt bij de meeste verzekeraars elke 15 maanden een nieuw paar aanvragen. Sommige verzekeraars kennen echter een afwijkende regeling. Uw verzekeraar of orthopedisch schoentechnicus of kan u hier meer over vertellen.


HOE ONDERHOUD IK MIJN ORTHOPEDISCHE SCHOENEN?

Orthopedische schoenen vragen hetzelfde onderhoud als alle andere schoenen. Dat wil zeggen: op tijd schoonmaken, poetsen en tijdig vakkundig laten repareren. Bij aanschaf van een paar orthopedische schoenen krijgt u van ons altijd schoencrème mee. Voor meer informatie over het onderhoud van uw schoenen kunt u de brochure Gebruik & Onderhoud downloaden of bij ons aanvragen.


MOET IK VOOR STEUNZOLEN EEN VERWIJSBRIEF VAN MIJN (HUIS)ARTS HEBBEN?

Bij steeds meer zorgverzekeraars is het niet meer nodig een verwijzing te hebben. Bekijk de polisvoorwaarden van uw aanvullende verzekering voor de regels van uw zorgverzekeraar.


WORDEN STEUNZOLEN VERGOED DOOR DE ZORGVERZEKERING?

Steunzolen worden meestal (gedeeltelijk) vergoed uit uw aanvullende verzekering. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van het aanvullende pakket dat u gekozen hebt. Ook kan dit per zorgverzekeraar sterk verschillen. Omdat steunzolen niet onder de basisverzekering vallen, kunnen wij niet rechtstreeks declareren bij uw zorgverzekeraar. Steunzolen zijn ook niet onderhevig aan uw eigen risico. U dient de steunzolen bij levering te betalen. Van ons krijgt u de originele factuur die u opstuurt naar uw verzekeraar. Deze vergoedt ten slotte het bedrag waar u recht op heeft. Kijk voor meer informatie over verzekeringsvormen op de pagina vergoedingen.
Wij zijn elke werkdag bereikbaar van
8:30 tot 12:30 en van 13:15 tot 17:30 uur
T (0252) 34 04 61
info@kaptein-orthopedie.nl

Veel gestelde vragen
Stel uw vraag
Wat krijgt u vergoed?
Waar vindt u ons?
Download onze folders
Maak een afspraak
 
www.kaptein-orthopedie.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.kaptein-orthopedie.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.