Voetproblemen van A tot Z

Bron: voetcentraal.nl

Metatarsalgie

Pijn onder de bal van de voet, ook wel metatarsalgie genoemd, wordt gekenmerkt door overmatige eeltvorming en een branderig gevoel onder de bal van de voet, vooral bij het dragen van (middel)hoge hakken. Maar metatarsalgie kan ook voorkomen bij normale schoenen.

Het probleem met (hoge) hakken is dat het lichaamsgewicht voornamelijk op voorvoet en middenvoetsbeentjes rust. De extra druk leidt tot het doorzakken van de middenvoetbeentjes (latijns : metatarsalia) en overmatige eeltvorming. Dit veroorzaakt pijn en vaak een branderige gevoel onder de bal van de voet.

Mortonse neuralgie / Zenuwbeklemming

Een mortonse neuralgie is een zenuwbeknelling tussen twee middenvoetsbeentjes. De beknelde zenuw raakt hierdoor geïrriteerd. Meestal betreft het de zenuw tussen het 3e en 4e middenvoetsbeentje, soms ook tussen het 2e en 3e middenvoetsbeentje. Wanneer de zenuw erg geïrriteerd is, kan deze opzwellen en komt knel te zitten tussen de middenvoetsbeentjes. Het probleem ontstaat vaak op deze plek omdat hier twee zenuwbanen samen komen.
De symptomen in de begin stadia van de klacht worden voornamelijk gekarakteriseerd door acute perioden van pijn in de voorvoet met uitstralende pijn naar de tenen. De pijn treedt bijna altijd plotseling op tijdens lopen/sporten en heeft het karakter van kramp of een snijdende pijn. Het uittrekken van de schoen en het masseren van de voet bezorgt de meest snelle verlichting van de klachten. Op den duur komen de pijnperioden steeds sneller en deze houden langer aan. De klachten verdwijnen niet meer zo snel door het uittrekken van de schoenen of massage. Op den duur kunnen zenuwverdikkingen (neuromen) zo dik worden dat het onmogelijk wordt om zonder pijn schoenen te dragen en wordt de pijn chronisch.
Wij zijn elke werkdag bereikbaar van
8:30 tot 12:30 en van 13:15 tot 17:30 uur
T (0252) 34 04 61